08 juli 2009

Ala-Archa National Park


Bishkek är helt platt. Ala-Archa är motsatsen. Hit kommer Bishkekborna på veckosluten för att ha pick-nick, hit kommer vandrare och klättrare från värdens hörn och kanter (dock nästan uteslutande ryssar) och det är inte svårt att förstå varför. Det är en nöjespark för bergsnördar.

Dag 1:

Taxi till National Parks gränsen. Vilket lyx. Men det gick på hela 120 spänn - säkert ett överpris. Benen väcktes i alla fall till liv efter backen på 800 höjdmeter. Bra med backträning men sådant borde man kanske ha tänkt på för ett par månader sedan? Kom fram till en stuga och tältområde som låg på ca 3300m höjd mellan en klippvägg och en hög moränrygg. Marken var stenig men platt och det fanns ett trevligt (ej öronbedövande) vattenfall för dricksvatten i närheten.

Dag 2:

Det regnade på morgonen. En sak med att solovandra är att det är väldigt motigt att stiga upp ur sovsäcken. Så skön den är ... så skööön...

Vid 10 snåret gick jag andå upp. Tältarna brevid mig var från St. Petersburg och en kunde engelska. Dom skulle tydligen upp på Corona Peak (ca 4800m) men hade skjutit upp försöket till dagen efter.

Lite senare packade jag ihop en dagsryggsäck och fortsatte uppför dalen brevid Ala-Archa glaciären (kan få redigera namnet senare...). Man går brevid ett jättelik glaciärfall upp till dom över delarna av glaciären. Sedan måste man korsa en sido-glaciär för att fortsatta och där vände jag. Det hade ocksa börjat snöa - vilken trevlig sommar semester tänkte jag. På vägen tillbaka träffade jag ett par i 50 års åldern från Magodan (ligger långt österut i Ryssland) som ville ta kort av mig? Minst 15 kort tog dom innan dom var nöjda. Om jag ser nån gubbe med en rolig hatt så ska jag också ta kort!

Dag 3:

Dagstur uppför Uchitel Peak 4525m. Inte illa. Startade vid 7.30 tiden och var uppe vid 11 tiden. Strålande sol, fin utsikt tills ett nesligt moln kom i vägen. Den var dock borta och syntes aldrig till igen efter jag gick ner 100m för att slippa irra omkring i en whiteout. På vägen ner mötte jag Nils, en student som gick första året på SLU i Umeå. Så klart.



Dag 4:

åter till Bishkek. Tog bussen för 4kr.

(och slut på internet tid!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar