13 juli 2009

Flyg till Osh och vidare till Achik-Tash (Peak Lenin base camp))

Jaja, den utlovade internet forbindelsen under fjällvandringen har inte funkat overhuvudtaget under den här säsongen. Far summera lite kort de senaste tva veckorna.

Först, flyg till Osh: Det visar sig att inget av dom Kirgisiska flygbolagen får flyga över Europeiskt luftrum. Kan det bero på att dörrar till cockpiten inte går att stänga? Eller på flukt och mögelskador i kabinen? Eller pa att alla får sitta och ringa medan flyget är på väg att lyfta? Eller pa knapphänding säkerhetsgenomgang (fast å andra sidan - vem lyssnar på den?). I det har fallet lät det som att dom sa "Spänn fast!! Vi flyger!! men de sa säkert något annat. Inte vet jag, men det gick hursomhelst bra och var inte speciellt mycket sämre än Delta flyget till Dallas tidigare i år.

En timme tog flyget och sedan landade jag i ett varmt Osh. Osh ar lite mindre, stökigare och smutsigare än Bishkek. Dom skryter över 3000 års jubileum och de har ett litet husberg i staden i ett forrovrigt platt landskap.

Härifran åkte jag vidare mot Peak Lenin omradet med minibuss. Jag hade ordnat en tur med Ak-Sai travel som inkluderar transport och boendei deras baslager nar man inte ar uppe på berget. Man behöver ocksa ett sk. "Border zone pmit" som dom har ordnat.

Vi stannade först vid en affär för att köpa lite förnödenheter inför fjällvandringen. Utbudet var inte lika bra som affären som jag var pa i Bishkek, men lite fanns det att köpa - tillräckligt till lunch och frukost. Middag kommer besta av frystorkat som jag har köpt i Sverige. Mums.,,,

Achik-Tash är namnet pa Ak-Sais basläger vid Peak Lenins fot. Färden dit går via en "Highway in poor condition" och det är 30 mil dit. Jag tror att det tog 12 timmar med ett lunchstopp pa 1 timme. Detta ger ingen bra genomsnittshastighet, Men jag tycker i alla fall att dom har helt rätt när dom sager att vägen är i "dåligt skick". Det snackades för några år sedan att E12 i Umeå var i dåligt skick efter en vinter - här har vi helt olika definitioner av vad "dåligt skick" menas...

Vi var 7 personer i minibussen. Martin från österrike samt 5 stycken från Spanien (Angel, Jamie, Jose, Michel, ??).

Lunchstoppet bestod förövrigt av en lunch i en traditionell Yurt/tält som man ser i landskapet här och där, Maten var god och blev mätt och nöjd. Maten ingick i transporten, men man fick betala för dricka. Drickan (Cola) kostade lika mycket som en middag i Bishkek.

Vi kom fram till Ashik-Tash sent på kvällen, det var mörkt, kallt (vad-? 30 grader nyss i Osh!?) och vi fick en god kvällsmat innan jag gick och lade mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar