08 juli 2009

Bishkek, Kirgisistan

Flygresan gick bra trots att jag hade tre ungar som skrek i kör runt omkring mig. Mindre fräscht var att bajslukten som jag kände slutet av resan kom från en förbrukad blöja som jag hittade under mitt säte.

Nu befinner jag mig i Bishkek. Det bor ca 600 000 här i stan, det är varmt, lugnt, grönt och lummigt. När man åker in till Bishkek från flygplatsen ser man en bergskedja torna upp sig bakom Bishkek. Taxi chaffören sa att dom bergen inte var så märkvärdiga, dom är inte ens 5000m höga. Bishkek ser ut som en liten mindre stad, inte sa hoga hus och gatorna är kantade med stora träd. Många gator har namn med rysk anknytning men Lenin statyn har tydligen flyttats fran en promient position på stortorget till ett lite mindre torg. Man har haft stora intentioner att förbättra gatorna som är av en aningen sämre kvalite. Det är fyrkantiga hål överallt men det verkar som att dom som skulle fixa hålen fick något bättre att göra. Gatunamnskyltar är det lite si och så med, men ser man berg så går man åt söder och vägnätet är upplagt som ett rutnät.

Utöver dom som jobbar i turistbranschen så är det få som pratar engelska. Vad jag har ätit hittills har varit slumpmässigt men gott.

Idag ska jag åka vidare till Ala-Archa national park, dvs bergsområdet man ser här ifrån. Det verkar vara ett fint område och man får se vad man kan göra. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar