12 juli 2009

Statysightseeing i Bishkek

dag har jag gått runt och kollat in statyerna som finns här i Bishkek. Här hedras hjältar som hjältar bör. Stort och magnifikt, men faktiskt inte osmakligt mycket. En lite udda händelse var att när jag var på frihetstorget spelades Dancing Queen med Abba på högsta volym. Hemtrevligt, men aningen malplacerat tyckte jag. På tal om inget såg jag förresten att en bil från Adolfssons Bil AB i Tranemo hade irrat sig fram till Bishkek.

Jag blev förresten stoppad av polisen idag. Hörde ett högt "allå!" och där stod två uniformerade poliser med stora polishattar - dubbla huvudstorleken skulle jag tro i Nordkoreansk stil. Dom gjorde honör, presenterade sig vänligt och skakade hand. Frågade efter pass och visitkort från hotellet och ögnade med ett intresserat öga genom mina passblad och visum. Sedan sa dom "No problem" och tackade för sig. Artigt, trevligt och korrekt - inte som andra historier man har hört där pengar "försvinner" i samband med passhanteringen.

Idag har jag också fixat flygbiljetter till Osh i sydvästra Kirgizistan. Därifrån utgår man om man vill fjällvandra i Peak Lenin massivet. Jag tänkte i alla fall ta en titt men jag har inte oddsen på min sida. Jag har en aningen för lite tid på mig och vädret är mycket instabilt. Ingen har lyckas ta upp sig på toppen än i år och det är väldigt mycket snö. Sedan har jag lyckats fått ett litet infekterat skavsår på hälen - rött, varigt och lite blodigt - har aldrig haft sådana skavsår tidigare. Hmm... jaja, men själva området lär vara häftigt. Och mot vad jag har trott så kommer jag kunna ha tillgång till Internet nån gång då och då - men det kostar 10 euro i timmen...

Åker kl 0610 i morgon! Huga vad tidigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar