30 juli 2009

Lastbil till Osh

Det snöade hela natten och vädret såg kasst ut när jag klockan ringde kl 5. Det blir definitivt buss till Osh tänkte jag. Den här gången var minibussen utbytt mot en mindre lastbil och det var jag och en grupp fransmän som skulle åka. Hur kommer det sig att fransmän aldrig kan fler språk än sitt eget??

Hursomhelst, lastbilen/bussen satte av i sakta mak - vilket är förresten den enda hastighet som det går att köra i om man vill att passagerarna ska hållasvid liv den första delen fram till den "riktiga" vägen.

Men se där! Efter en trekvart stöter vi på ett hinder. Någon har parkerat en traktor mitt i vägen och det går inte att komma förbi!?!?. Hade han parkerat, säg 25m längre fram hade det gått, men inte nu, Busschaffören testade en annan rutt och för en lång stund såg det ut som att han hade fastnat. Men efter många om och men lyckades han ta sig ner, upp och förbi traktorn.

Det enda roliga under tiden var att Natasha, husmor på baslägret uttryckte sig vad hon tyckte om odågan som hade parkerat traktorn. Nastacha ser ut att vara 55-60, kort i rocken men mycket bastant. Hon var klädd som en typisk rysk babushka med huckla och lång rock. Hon visade med liv och lust med både armar och ben vad hon tänkte göra med personen som hade parkerat traktorn och kunde man ge odågan ett straff hade jag skickat henne - det skulle räcka.

Hinder nummer två stöttes på när vi skulle över passet mot Osh. Nattens regn hade inte gått nådigt fram över vägarna... men röjarna arbetade flitigt på och efter en stunds väntan kunde vi köra vidare. Att det ska vara så svårt att ta sig från Peak Lenin?

Men nu är jag iaf framme i Osh - och det är varmt ..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar