31 juli 2009

Osh

Idag sitter jag och fördriver tiden i Osh. Mitt flyg till Bishkek gar kl. 0940 i morgon bitti.

Så...

Inte så mycket att säga.. jag åt en oinspirerad frukost på hotellet med följande observationer:

1) Äggulan steks aldrig när man steker ägg.
2) Äpplena är av väldig dålig kvalité. Vem ställer fram äpplen med genomsnitt 10 maskhål per äpple på bordet?
3) Servetter är en lyxvara.

Efter frukosten gick jag ner pa stan. Marknaden var livlig, men ingen bättre kvalité på äpplena. Vattenmeloner verkar dock vara det som gäller här. Det finns... massor. Man kunde också köpa roliga hattar och funderar på att köpa en åt mig själv. Eller så kanske jag ska köpa upp ett gäng som årets julklappar? Tänk vad kul om vi sitter där vid julbordet med varsin Kirgisisk, Tadjikisk eller Uzbekisk hatt? Åh vad kul.(OK, sa lär det inte bli pga. 1) julbordet ätes innan julklappsutdelningen och 2) de tilltänkta mottagarna läser mina inlägg här...)

Posten nästa - jag skrev några vykort for ett par veckor sedan och tänkte posta dom. Posten hade både skyltar på Kirgisiska (Ryska?) och på Engelska och på den skylt som jag lite tveksamt gick till stod det "Reception & Distribution of Litter". Ti-hi.... Lite konstigt med posten var att dom tog betalt for vykorten men jag kunde inte kopa ett extra frimarke till ett annat vykort eftersom dom inte hade nagra frimarken... ? Undrar om mina kort kommer fram overhuvudtaget?

Sedan gick jag upp pa husberget vars namn jag har redan glomt. Det kanske ar 150m hogt jamfort med omgivningen och uppe pa berget flaktade det lagomt skont. Dar uppe blev jag fotograferad av diverse turister fran Arslanabob, Bishkek och andra stallen men det var lite svart med kommunikationen. Man borde lära sig lite ryska. Pa vagen ner igen traffade jag tre (icke-sa-)skönsjungande kvinnor i dom övre 70 åren (kanske, dom kan ha varit 42). Dom dansade sin vag upp och skulle dansa med mig. Sedan fragade vart jag kom fran: Amerkanskaja? Njet, Schwetskij och frågan blev om jag var från Schweitz eller inte och alla som var pa vag upp eller ner blev involverad i fragan och ville veta. Jag tror att att fragan utreddes till sin losning.

Nu sitter jag pa ett internet kafe. Det ar varmt och skont ute, men det verkar som jag har lyckats avverka alla (1) sevardheterna har. Ska ta och ata nagot ocksa, ar lite less pa Schashslik (grillspett) som ar det enda efter salad och dryck som jag kan uttyda pa menyerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar